16/09/2017

Gir liv til hekser og troll

Bak solskjermede vinduer i et kontorfellesskap i Portalbygget på Hasle sitter en gjeng kreative artister og lager animasjon for film og underholdning, så vel som bedriftskommunikasjon og reklame. Expanse ble startet opp høsten 2016 av Fredrik Fottland og Martin Skarbø, som begge har lang bransjeerfaring. Byrået måtte raskt ut og rekruttere og sikret seg 3D-artistene Jonas Martin Larsen og Eilef Sandnæs.

På under et år har selskapet bygget en solid kundeportefølje, og kan vise til store jobber for Avinor, Kongsberg gruppen, Oslo Filharmonien og ikke minst flere leveranser til den svenske dataspillgiganten King.
– Det er spennende tider. Vi har landet store oppdrag, rekruttert flinke folk og lært utrolig mye i året som har gått, sier Fredrik som er produsent.

– Vi har gjennom årene bygget opp et stort nettverk av talenter i verdensklasse, som er med på å løfte produksjonene våre til et internasjonalt nivå

Fredrik, Martin, Jonas og Eilef har alle lang produksjonserfaring fra kjente film og tv-serier som Kongens nei, Okkupert, Knerten, Knutsen og Ludvigsen, Flåklypa, Elias og Lange Flate Ballær, og de har vært med på flere filmproduksjoner som har vunnet Amanda prisen i Haugesund.
– Vi sitter på unik erfaring i forhold til planlegging og gjennomføring av animasjon og spesialeffekter til store filmproduksjoner. Og vi har gjennom årene bygget opp et stort nettverk av talenter i verdensklasse, som er med på å løfte produksjonene våre til et internasjonalt nivå. Bare i sommer har vi hatt 15 artister innom, forklarer Fredrik

Martin Skarbø er kreativ leder i Expanse. Daglig sitter han fordypet i spillgiganten Kings magiske univers.

Den største kunden er King Ltd, et av verdens største selskaper innen mobilspill og særlig kjent for monsterpopulære Candy Crush.
– Spilluniversene til King er spennende, inspirerende og utrolig gjennomførte, sier Martin som til daglig sitter fordypet i produksjon av fargerike eventyrverdener fylt med magi og merkelige skapninger. King er en av kundene som har gitt dem full tillit og flere store prosjekter.
– Det er ekstra kjekt å se at kunder kommer tilbake med nye bestillinger. Da vet vi at vi har gjort en bra jobb, sier Fredrik.

– Vi har stasjonære maskiner til prisen av en liten bil.

De forteller at for en animatør, eller artist, består jobben i dag av 80 prosent kreativitet og 20 prosent teknologi.
– Animasjonsprogrammene har blitt veldig bra de siste årene. Tidligere ville folk gjerne se en film på grunn av spesialeffektene, selv om selve historien kanskje var tynn. I dag er vi så godt vant til spektakulære effekter, at historiefortellingen må være mye bedre, forklarer de.

De avanserte programmene krever imidlertid  mye av datamaskinene de jobber på.
– Vi har stasjonære maskiner  til prisen av en liten bil, bekrefter Martin.
Produksjonene er også avhengig av et stabilt og raskt nett. Nettopp det er én av grunnene til at Expanse valgte lokaler i det nye Portalbygget på Hasle.
– Vi ønsket kontorer som var tilrettelagt våre behov, med proffe møteromslokaler og moderne IT-infrastruktur. Personalrestauranten i første etasje var en stor bonus, sier Martin.

Av med headsetet for Sigurd og Jonas for en fot i bakken med Fredrik.

Da Martin og Fredrik skulle finne kontorer, landet de raskt på Evolve Businesspace, hvis konsept er å leie ut kontorplasser klare til bruk. Leietakeren blir del av et ferdig kontorfellesskap og trenger verken å skaffe møbler eller tenke på teknisk infrastruktur, alt er tilrettelagt, med alt fra kaffemaskin til møteromsfasiliteter, noe som passet perfekt for Fredrik og Martin. Evolve har kontoer over hele byen, men de landet på de nye lokalene i åttende etasje på Hasle.
– Vi hadde kunder fra dag en, og dette gjorde at vi kunne fokusere fullt på disse. Vi tok et bevisst valg om å ikke bruke tid på å møbler møterom eller ansette vaskehjelp, sier Fredrik.

For tiden holder de på med et helt unikt prosjekt for Oslo-Filharmonien: En 60 minutters forestilling for barn, med animasjon og spesialeffekter. Her samarbeider de blant annet med en koreograf fra Operaen og profesjonelle dansere. For hvordan skal de animerte figurene få troverdige og riktige bevegelser? Jo, via teknologi kalt motioncapture, der sensorer på dansernes kropp registrerer bevegelsene digitalt – slik at de kan overføres til de animerte musikkarbeiderene som er å se i forestillingen. De dro fra datarommet til dansestudio og tilbake, så å si.
– Et komplekst, lærerikt og veldig morsomt oppdrag som blir å se i Oslo konserthus nå i høst.

På under ett år har Expanse gått fra å være to gründere til en hel bedrift, fra venstre: Jonas, Martin, Fredrik, Maja, Eilef og Sigurd.

Men de fleste dagene tilbringes i kontorfellesskapet på Hasle, der de kreative hodene trives godt. Det oppleves sentralt, og det er god stemning her, mener de.
– At det er nye bygg, gjør at det oppleves lett å få kontakt med folk, kanskje lettere enn det ville vært i et mer etablert område. Hele området er egentlig koselig, det er hyggelig å jobbe i nabolag med bolighus.

Nå ser de frem til at utviklingen fortsetter, og er særlig spent på at Bygg01 – Vinmonopolets gamle tapperi – skal stå klart, med restauranter, butikker og servicetilbud i første etasje.
– Vi gleder oss til å kunne spise middag på en restaurant her, i stedet for å gå ned på Løkka. Og så må vi ikke glemme vår egen lokale kafé på hjørnet, med Per Morten som kjenner alle.
Hvordan folka er – de som jobber på Hasle?
– Hyggelige, jordnære og profesjonelle!

Har du spørsmål til utleiesjefen?

Christian Geelmuyden følger transformasjonen på nært hold fra kontorene i Frontbygget på HasleLinje. Etter at eiendommen ble kjøpt i 2007 har mye skjedd. Mye gjenstår fortsatt, men utviklingen er nå inne i en ny fase.